Podkłady zastosowane przez Metro Warszawskie Sp. z o. o.
Treść pytania
Czy w miejsce podkładów szkodliwych dla ludzi i środowiska Metro Warszawskie Sp. z o. o. mogła zastosować podkłady innego rodzaju?
Odpowiedź
Inspekcja Ochrony Środowiska nie jest właściwa w sprawie oceny prawidłowości stosowanej technologii budowlanej. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy nie stwierdził naruszeń z zakresu ustawy - Prawo budowlane.
Prezydent m. st. Warszawy decyzją nr 1467/OŚ/2006 z dnia 20 października 2006 r. umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie układu torowego głowicy zachodniej wraz z przebudową wyjazdów z elektrowozowni na STP Kabaty I linii metra, na działkach nr ew. 23/1 w obrębie 1-12-02 oraz nr ew. 9, 19, 22, 114 w obrębie 1-12-03, w Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy. Przesłanką do umorzenia ww. postępowania był fakt, że „z przedłożonej informacji o przedsięwzięciu wynika, iż przebudowa układu torowego głowicy zachodniej wraz z przebudową wyjazdów z elektrowozowni na STP Kabaty I linii metra, nie spowoduje:
- wzrostu emisji o nie mniej niż 20% lub
- wzrostu zużycia surowców (w tym wody), materiałów, paliw, energii o nie mniej niż 20%.”
Z informacji udzielonych podczas kontroli WIOŚ wynika, że w trakcie przebudowy układu torowego zaistniała konieczność zastosowania drewnianych podkładów kolejowych ze względu na małe promienie łuku skrętu torów kolejowych.
Podkłady betonowe, które przygotowywane są poza placem budowy w postaci gotowych elementów, tzn. szyn na trwałe połączonych z podkładami, nie mogą być stosowane przy konstrukcji łuków skrętu torów kolejowych o małych promieniach.
Stosowane podkłady zostały dostarczone już jako zaimpregnowane, od trzech różnych dostawców.
Podczas kontroli upoważniony przedstawiciel Metra Warszawskiego Sp. z o.o., uprzedzony o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy, zeznał do protokołu przesłuchania m.in., że na terenie Stacji Techniczno-Postojowej „Kabaty” nie jest prowadzona działalność w zakresie impregnowania podkładów – podkłady zaimpregnowane dostarczone zostały wykonawcy z wyspecjalizowanych nasączalni podkładów jako gotowy do zastosowania produkt oraz, że prace na terenie budowy prowadzone są jedynie w ciągu dnia i nie kończą się później niż o godzinie 19. W dniach przeprowadzania kontroli WIOŚ w Warszawie nie stwierdził, że na terenie Stacji Techniczno – Postojowej „Kabaty” prowadzona była działalność w zakresie nasączania podkładów drewnianych.
W związku z uciążliwościami zapachowymi, składowane w stosach podkłady okryto folią. Po wykonaniu kolejnych odcinków torów podkłady są zasypywane tłuczniem tak szybko, jak tylko jest to ze względów technologicznych możliwe. W trakcie kontroli wykonawca robót przedstawił wymagane dokumenty, w tym świadectwo dopuszczenia do eksploatacji zaimpregnowanych podkładów.
Data publikacji : 11.09.2010
Data modyfikacji : 20.09.2010
Data modyfikacji : 20.09.2010
Array