Zakończyła się kontrola WIOŚ w Gminie Czerwin
Gmina Czerwin jest gminą wiejską położoną w powiecie wyszkowskim, zamieszkałą przez 5 094 mieszkańców - zgodnie z ewidencją ludności.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Czerwin:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne odbierane są nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, w okresie od kwietnia do października, nie rzadziej niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
- selektywnie zbierane odpady komunalne:
- metale i tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe z metali, tworzyw sztucznych oraz opakowania wielomateriałowe – raz na miesiąc,
- papier, w tym tektura, odpady opakowaniowe z papieru i tektury – raz na dwa tygodnie,
- szkło, w tym odpady opakowaniowe ze szkła – raz na dwa miesiące,
- bioodpady – nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, w okresie od kwietnia do października - nie rzadziej niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony – nie rzadziej niż dwa razy w roku;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony samodzielnie przez gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- za lata 2013-2020 „Sprawozdania Wójta Gminy Czerwin z realizacji zadań
z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie, - Wójt Gminy Czerwin w trybie przetargów nieograniczonych zawarł umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z gminy Czerwin;
- za lata 2013-2020 zostały sporządzone coroczne analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Czerwin i publicznie udostępnione na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Czerwin;
- za lata 2014-2020 Gmina Czerwin osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, natomiast za 2013 r. poziom ten nie został osiągnięty i wyniósł 8,26%;
- za lata 2013-2020 Gmina Czerwin osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
- za lata 2013-2020 Gmina Czerwin osiągnęła wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||||
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018r. |
2019r. |
2020r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
16,11/16,0 |
21,48/18,0 |
34,14/20,0 |
34,35/30,0 |
46,38/40,0 |
56,39/50,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100,0/40,0 |
100,0/42,0 |
100,0/45,0 |
100,0/50,0 |
100,0/60,0 |
100,0/70,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r. /dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
0,0/50,0 |
0,0/45,0 |
0,36/45,0 |
0,0/40,0 |
0,0/40,0 |
8,12/35,0 |
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2013 r. w wysokości 12%;
- nie weryfikowano oświadczeń podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnieniu wymagań określonych w art. 9d u.c.p.g.;
- nie dostosowano worów do wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r., poz. 19) w ustawowym terminie;
- nieprawidłowości w ewidencjonowaniu odpadów;
- nie przedkładano Marszałkowi Województwa Mazowieckiego zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za lata 2013-2018 o odpadach zbieranych w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- nieterminowo przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami za 2019 w zakresie odpadów zbieranych w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne, którym wyznaczono termin na przekazanie informacji o podjętych działaniach w celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości do dnia 30 listopada 2021 r.;
- pouczono o obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, na podstawie art. 180 ustawy o odpadach;
- pouczono o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach;
W latach 2013-2020 MWIOŚ nałożył jedną karę pieniężną w wysokości 2 256 zł za nieosiągnięcie w roku 2013 roku wymaganego 12% poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, która została umorzona.