Zakończyła się kontrola WIOŚ w Mieście i Gminie Mordy
Miasto i Gmina Mordy jest gminą miejsko-wiejską położoną w powiecie siedleckim, zamieszkałą przez 5780 mieszkańców - zgodnie z ewidencją ludności.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Mieście i Gminie Mordy:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- odpady niesegregowane (zmieszane) z budynków wielolokalowych odbierane są od 1 kwietnia do 31 października raz na tydzień, natomiast od 1 listopada do 31 marca dwa razy na miesiąc;
- odpady niesegregowane (zmieszane) z budynków jednorodzinnych odbierane są od 1 kwietnia do 31 października raz na dwa tygodnie, natomiast od 1 listopada do 31 marca raz na miesiąc;
- bioodpady z budynków wielolokalowych odbierane są od 1 kwietnia do 31 października raz na tydzień, natomiast od 1 listopada do 31 marca raz na pięć miesięcy;
- bioodpady z budynków jednorodzinnych odbierane są od 1 kwietnia do 31 października raz na dwa tygodnie, natomiast od 1 listopada do 31 marca raz na pięć miesięcy;
- odpady zbierane selektywnie odbierane są raz na miesiąc.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” za lata 2013-2018 zostały złożone w ustawowym terminie;
- Miasto i Gmina Mordy sporządzały analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2018 i publicznie udostępniały je na stronie internetowej Miasta i Gminy;
- w latach 2013-2017 Miasto i Gmina osiągnęły wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- w latach 2012-2018 Miasto i Gmina osiągnęły wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
5,4/10 |
15,27/12 |
22,96/14 |
26,95/16 |
24,78/18 |
21,28/20 |
23,59/30 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30 |
-*/36 |
-*/38 |
-*/40 |
100/42 |
100/45 |
100/50 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
27,80/75 |
22,21/50 |
27,25/50 |
18,59/50 |
10,85/45 |
10,75/45 |
18,50/40 |
Naruszenia i nieprawidłowości:
- Miasto i Gmina Mordy nie osiągnęły w 2012 r. i w 2018 r. wymaganego poziomu recyklingu (odpowiednio 10% i 30%) i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła (osiągnięty poziom 8,7% i 23,59%);
- Miasto i Gmina Mordy nie wskazały w umowie na odbieranie odpadów komunalnych instalacji, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady;
- Miasto i Gmina Mordy nie przeprowadziły kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne udokumentowanej protokołem kontroli.
Podjęte działania pokontrolne:
- Wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Burmistrza Miasta i Gminy Mordy
do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych naruszeń;
W 2020 r. na Miasto i Gminę Mordy MWIOŚ nałożył karę pieniężną w wysokości 4784 zł za nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w 2018 r.