Komunikaty
Informacja
Zakończyła się kontrola WIOŚ w Gminie Joniec
Gmina Joniec jest gminą wiejską położoną w powiecie płońskim, zamieszkałą przez 2640 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Joniec:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę Joniec.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2014 – 2019 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie; za rok 2012 została nałożona kara za nieterminowe złożenie sprawozdania do Marszałka Województwa Mazowieckiego, która została umorzona
- na jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Joniec Wójt Gminy Joniec w 2014 r. nałożył karę pieniężną za nieprzekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
- Gmina Joniec terminowo sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2018. Analizy zostały udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Jońcu;
- w latach 2015-2018 Gmina Joniec osiągnęła poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w nw. wysokości:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
37,66/16,00 |
19,69/18,00 |
23,40/20,00 |
26,98/30,00 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100,00/40,00 |
100,00/42,00 |
100,00/45,00 |
100,00/50,00 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
0,00/50,00 |
0,00/45,00 |
33,58/45,00 |
6,582/40,00 |
Naruszenia i nieprawidłowości:
- Gmina Joniec nie osiągnęła wymaganego w 2018 r. 30% poziom recyklingu
i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła; - w uchwale określającej szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wskazano trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Podjęte działania pokontrolne:
- nałożono karę pieniężną za nieosiągnięcie przez Gminę Joniec wymaganego w 2018 r. 30% poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Wójta Gminy Joniec do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonego naruszenia.
W latach 2013 – 2019 na Gminę Joniec MWIOŚ nałożył dwie kary pieniężne:
- w wysokości 1 600 zł za nieterminowe złożenie sprawozdania do Marszałka Województwa Mazowieckiego za 2012 r.
- w wysokości 1 077 zł za nieosiągnięcie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło w 2018 r.