Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 września 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Lelis
Gmina Lelis jest gminą wiejską położoną w powiecie ostrołęckim i zamieszkałą przez 9687 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Lelis:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są co dwa tygodnie,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odbierane są raz w miesiącu,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2018 „Sprawozdania Wójta Gminy Lelis z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie.
- Wójt Gminy Lelis zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Lelis.
- W latach 2014-2017 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Lelis. Analizy sporządzono w ustawowym terminie i za lata 2014-2017 publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Lelis.
- w 2014 roku oraz w latach 2016-2017 Gmina Lelis osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- w latach 2012-2014 Gmina Lelis osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w latach 2015-2017 żaden przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Lelis nie odbierał od właścicieli nieruchomości innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- w latach 2012-2017 Gmina Lelis osiągnęła wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
5,25/10,0 |
6,95/12,0 |
16,22/14,0 |
12,93/16,0 |
21,17/18,0 |
31,1/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
-*/40,0 |
-*/42,0 |
-*/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
23,8/75,0 |
0,8/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
0,16/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%; za 2013 r. w wysokości 12%, za 2015 r. w wysokości 16%;
- nie przekazano korekty sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2013 r. Mazowieckiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska po wezwaniu Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia 29.05.2014 r. do uzupełnienia i poprawienia sprawozdania.
- nie udostępniono informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g., i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 u.c.p.g., w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- w obowiązujących uchwałach, tj. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie, w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie regulaminu punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie są spójne zapisy nt. rodzaju i ilości odpadów przyjmowanych do PSZOK.
- nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności:
- nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nie sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2013 r.
- nie przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w ustawowym terminie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za 2017.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Lelis do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń.
- pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z ustawowym terminem, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach.