Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 września 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Goworowo
Gmina Goworowo jest gminą wiejską położoną w powiecie ostrołęckim i zamieszkałą przez 8601 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Goworowo:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są co dwa tygodnie,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odbierane są raz w miesiącu,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2018 „Sprawozdania Wójta Gminy Goworowo z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym erminie.
- Wójt Gminy Goworowo zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Goworowo.
- Za lata 2013-2017 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Goworowo. Analizy za 2013-2015 i 2017 rok nie zostały sporządzone w terminie ustawowym. Wszystkie analizy publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Goworowo.
- W 2014-2017 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- W latach 2012-2013 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w latach 2014-2017 żaden przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Goworowo nie odbierał od właścicieli nieruchomości innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- W latach 2012-2017 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
5,72/10,0 |
7,74/12,0 |
16,65/14,0 |
17,75/16,0 |
22,86/18,0 |
30,58/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
100/36,0 |
-*/38,0 |
-*/40,0 |
-*/42,0 |
-*/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
30,0/75,0 |
0,17/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
0,39/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%; za 2013 r. w wysokości 12%;
- w obowiązującej uchwale w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie nie określono:
- frakcji odpadów komunalnych selektywnie zbieranych i odbieranych oraz przyjmowanych przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych z terenu gminy,
- sposobu pozbywania się odpadów komunalnych, które wyszczególnione są w art. 4 ust. 2 u.c.p.g., takich jak: chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, meble i odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe.
- uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie określa przyjęcia do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpadów papieru i tektury, szkła, metali, tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji, z wyjątkiem odpadów zielonych.
- w podjętych uchwałach, tj. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie i sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie są spójne zapisy nt. częstotliwości odbierania odpadów zielonych,
- nie udostępniono informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g., i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 u.c.p.g., w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- projekty uchwał w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie były przesyłane do zaopiniowania przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce,
- nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności nie są weryfikowane oświadczenia podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnieniu wymagań określonych w art. 9d u.c.p.g. oraz nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nie zapewniono faktycznego przyjęcia odpadów budowlanych i rozbiórkowych przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- nie sporządzono w terminie ustawowym analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2015 i rok 2017,
- nie przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w ustawowym terminie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za 2017.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Goworowo do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń,
- pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z ustawowym terminem, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach.