Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Raciąż
Gmina Raciąż jest gminą wiejską położoną w powiecie płońskim, zamieszkałą przez 8 490 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Raciąż:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są raz na 2 miesiące;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, prowadzony przez Gminę Raciąż.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013 – 2016 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- Gmina Raciąż sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2016. Analizy zostały udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Raciążu;
- w latach 2012-2016 Gmina Raciąż osiągnęła poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w nw. wysokości:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
44,42/10,0 |
7,89/12,0 |
14,25/14,0 |
16,22/16,0 |
19,43/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100,00/30,0 |
100,00/36,0 |
100,00/38,0 |
100,00/40,0 |
100,00/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
8,80/75,0 |
14,56/50,0* |
34,81/50,0 |
0,00/50,0 |
0,00/45,0 |
*dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie został zaopiniowany przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego;
- Uchwała Nr XVIII.117.2016 Rady Gminy Raciąż z dnia 9 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z 2016 r. poz. 7444 z dnia 12 sierpnia 2016 r.) nie określa trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2014-2016 zostały publicznie udostępnione – zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Raciąż z naruszeniem art. 9tb ust. 2 i 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Wójta Gminy Raciąż do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych naruszeń