Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 października 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Młynarze.
Gmina Młynarze jest gminą wiejską położoną w powiecie makowskim i zamieszkałą przez 1777 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Młynarze:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe, z wyjątkiem podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są nie rzadziej niż raz w miesiącu,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odpady suche odbierane są nie rzadziej niż raz w miesiącu,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odpady mokre odbierane są nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada, a w pozostałym okresie - nie rzadziej niż raz w miesiącu,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2017 „Sprawozdania Wójta Gminy Młynarze z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie.
- Wójt Gminy Młynarze zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Młynarze.
- W latach 2013-2016 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Młynarze. Analizy sporządzono w ustawowym terminie i za lata 2014-2016 publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Młynarze.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
6,30/10,0 |
18,27/12,0 |
20,76/14,0 |
18,22/16,0 |
34,94/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
-*/36,0 |
41,38/38,0 |
100/40,0 |
58,95/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
37,1/75,0 |
10,82/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
6,43/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%;
- ustanowiono, niezgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, system selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w podziale na frakcję suchą i frakcje mokrą;
- nie udostępniono informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g., i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 u.c.p.g., w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- w podjętych uchwałach, tj. w uchwale nr XIV/82/2016 z dnia 11 lipca 2016 r. ze zm. oraz uchwale nr XV/86/2016 z dnia 14 października 2016 r. nie są spójne zapisy nt. rodzaju odpadów wyszczególnionych do przekazywania do PSZOK;
- nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności:
- nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nie są weryfikowane sprawozdania podmiotów odbierających odpady komunalne w zakresie klasyfikacji odbieranych selektywnie odpadów komunalnych w odniesieniu do ustanowionego w regulaminie systemu zbierania odpadów komunalnych,
- nie jest egzekwowana realizacja ustawowych obowiązków od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w zakresie przekazywania nierzetelnych sprawozdań przez podmioty odbierające odpady komunalne;
- punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych nie zapewnia przyjmowania wszystkich odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g.;
- nie zostały dopełnione wymogi formalno-prawne realizacji przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu punktu selektywnej zbiórki odpadów, tj. brak decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
- miejsce magazynowania odpadów nie zapewnia ochrony gruntu przed przedostaniem się do niego odcieków.
- nie przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w ustawowym terminie zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za lata 2014-2016.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Młynarze do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń.
- pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z ustawowym terminem, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach.