Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 listopada 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Chorzele
Gmina Chorzele jest gminą miejsko-wiejską położoną w powiecie przasnyskim i zamieszkałą przez 10291 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Chorzele:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne i odpady selektywnie zbierane odbierane są w następujący sposób:
a) od właścicieli nieruchomości zamieszkałych:
- z zabudowy jednorodzinnej – 2 razy w miesiącu,
- z zabudowy wielorodzinnej – raz na tydzień,
b) od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych oraz z terenu nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy i na których w części nie zamieszkują mieszkańcy – raz na tydzień,
c) od właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – 2 razy w miesiącu;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Chorzelach.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2014-2017 „Sprawozdania Burmistrza Gminy Chorzele z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie; natomiast w 2013 r. po terminie ustawowym przedłożono sprawozdanie do marszałka województwa i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
- Burmistrz Gminy Chorzele zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych z Gminy Chorzele;
- Za lata 2013-2017 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Chorzele. Analiza za lata 2013-2015 sporządzono po ustawowym terminie. Analizy publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Chorzele.
- W latach 2014-2017 gmina przeprowadziła kontrole podmiotu odbierającego odpady komunalne z terenu gminy.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
1,70/10,0 |
7,54/12,0 |
15,34/14,0 |
17,30/16,0 |
16,23/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
-*/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
25,1/75,0 |
0/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%, za 2013 r. w wysokości 12% oraz za 2016 r. w wysokości 18%;
- nieterminowo przedłożono sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 r.;
- nieprawidłowości w sprawozdaniach z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2013-2015 dot. wykazania w PSZOK odpadów, które nie były faktycznie zbierane;
- nie sporządzano corocznie analiz gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2015;
- w podjętych uchwałach, tj. w uchwale nr 151/XXIII/16 z dnia 30 czerwca 2016 r. oraz uchwale nr 154/XXIII/16 z dnia 30 czerwca 2016 r. nie są spójne zapisy nt. rodzaju odpadów dopuszczonych do przekazywania do PSZOK, nie wyszczególniono do przyjmowania w PSZOK wszystkich odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g.;
- nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności:
- nie są weryfikowane oświadczenia podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnieniu wymagań określonych w art. 9d u.c.p.g.,
- klasyfikacji odbieranych selektywnie odpadów komunalnych w odniesieniu do ustanowionego w regulaminie systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych nie zapewnia przyjmowania wszystkich odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Chorzele do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń,
- nałożono na Gminę Chorzele karę pieniężną za nieosiągnięcie wymaganego w 2016 r. poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Zapłata kary została zawieszona do dnia 31 marca 2019 r.