Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 27 listopada 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Lutocin
Gmina Lutocin jest gminą wiejską położoną w powiecie żuromińskim, zamieszkałą przez 4 541 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Lutocin:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę Lutocin.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013 – 2016 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- na jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Lutocin Wójt Gminy Lutocin nałożył karę pieniężną za nieprzekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
- Gmina Lutocin sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2016. Analizy zostały udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Lutocinie;
- w latach 2012-2016 Gmina Lutocin osiągnęła poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w nw. wysokości:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100,00/10,0 |
12,97/12,0 |
14,15/14,0 |
17,10/16,0 |
17,37/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
0*/30,0 |
nieodbierane /36,0 |
nie ustalono /38,0 |
nie ustalono/ 40,0 |
nie ustalono /42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek powinna osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
38,00/75,0 |
20,91/50,0** |
6,64/50,0 |
65,20/50,0 |
47,12/45,0 |
*odpady nie były odbierane
**dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Lutocin za 2016 r. zostało przekazane Marszałkowi Województwa Mazowieckiego i Mazowieckiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska po terminie
- Gmina Lutocin nie osiągnęła wymaganego w 2016 r. 18% poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła
- w uchwale określającej szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wskazano odpadów zielonych jako odpadów, które właściciele nieruchomości mogą przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w ramach ponoszonej opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi
- brak dokumentów potwierdzających przygotowanie do ponownego użycia i poddanie recyklingowi odebranych od właścicieli nieruchomości w Gminie Lutocin w I półroczu 2017 r. odpadów o kodach 20 01 02 i 20 01 39 oraz wysegregowanych ze zmieszanych odpadów komunalnych odpadów o kodach: 15 01 02, 15 01 04, 15 01 07 i 19 12 01
Podjęte działania pokontrolne:
- nałożono karę pieniężną za przekazanie sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Lutocin za 2016 r. po terminie
- nałożono karę pieniężną za nieosiągnięcie przez Gminę Lutocin wymaganego w 2016 r. 18% poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Wójta Gminy Lutocin do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych naruszeń