Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 17 października 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Miasta Gostynina
Gmina Miasto Gostynin jest gminą miejską, położoną w powiecie gostynińskim i zamieszkałą przez 18 735 osób.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Miasta Gostynina
- System obejmuje nieruchomości zamieszkałe,
- Na terenie Gminy utworzony zostały Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (zwany dalej PSZOK). Zasady przyjmowania odpadów komunalnych oraz godziny pracy PSZOK określone są w Regulaminie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, który jest dostępny na stronie internetowej www.gostynin.pl. PSZOK prowadzony jest przez firmę ENERIS SUROWCE S.A. Oddział Tomaszowie Mazowieckim,
- Uchwalona przez gminę częstotliwość odbierania zmieszanych oraz selektywnie zbieranych odpadów komunalnych w podziale na:
- nieruchomości jednorodzinne:
- odpady zmieszane: 1 x 2 tygodnie
- odpady zbierane selektywnie (papier, tworzywa sztuczne, metale i szkło): 1 x 2 tygodnie
- odpady zielone i bio: 1 x w tygodniu
- nieruchomości wielorodzinne:
- odpady zmieszane: 2 x w tygodniu
- odpady zbierane selektywnie (papier, tworzywa sztuczne, metale i szkło): 1 x tydzień
- odpady zielone i bio: 1 x w tygodniu.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2016 sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi zostały złożone w ustawowym terminie,
- Burmistrz Miasta Gostynia zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z Gminy Miasta Gostynina,
- na przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gmin objętych wspólnym systemem nałożono kary pieniężne za nienależyte wykonanie umowy,
- w roku 2014 zostały wydane 3 decyzje o karze w trybie art. 9x ust. 1 pkt. 3 za nieprzekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- Gmina sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2016. Analizy sporządzono w ustawowym terminie i publicznie udostępniono na stronie https://www.gostynin.pl/495,gospodarka-odpadami,
- Osiągnięte poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
30/10,0 |
16,4/12,0 |
55,29/14,0 |
78,81/16,0 |
28,99/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
97,20/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
59,8/75,0 |
12,1/50,0* |
6,0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
*Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- Brak egzekwowania od przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Miasta Gostynina w latach 2014-2016 r. realizacji ustawowych obowiązków w zakresie przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK),
- Brak kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne z terenu gminy, wpisanych do rejestru działalności regulowanej.
Podjęte działania pokontrolne:
- Zarządzenie pokontrolne zarządzające podjęcie działań w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
- Wystąpienie pokontrolne o wszczęcie postępowań administracyjnych w przedmiocie nałożenia administracyjnych kar pieniężnych o których mowa w art. 9x ust. 1 pkt 3 oraz 9j ust 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wobec podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.