Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12 października 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Stary Lubotyń
Gmina Stary Lubotyń jest gminą wiejską położoną w powiecie ostrowskim i zamieszkałą przez 3 152 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Stary Lubotyń:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października 2 razy w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w podziale na: „odpady suche”, „odpady mokre” i szkło odbierane są 1 raz w miesiącu, w okresie od kwietnia do października „odpady mokre” odbierane są 2 razy w miesiącu, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz opony odbierane są 2 razy w roku, odpady żużla i popiołów paleniskowych odbierane są 1 raz w miesiącu w okresie styczeń-kwiecień i październik-grudzień;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013-2017 „Sprawozdania Wójta Gminy Stary Lubotyń z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- Wójt Gminy Stary Lubotyń zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z Gminy Stary Lubotyń;
- w latach 2013-2017 corocznie sporządzano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Stary Lubotyń i publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Stary Lubotyń. Analizy za lata 2015 i 2016 sporządzono po terminie ustawowym.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
0,1/10,0 |
12,2/12,0 |
17,35/14,0 |
10,41/16,0 |
32,72/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
42,86/40,0 |
100/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
59,9/75,0 |
49,0/50,0** |
25,86/50,0 |
0,28/50,0 |
0/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- w 2012r. i 2015r. Gmina Stary Lubotyń nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
- za 2014r. nieprawidłowo sporządzono sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,
- w podjętych uchwałach w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stary Lubotyń oraz w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę nie są ze sobą spójne niektóre zapisy, np. dotyczące sposobu pozbywania się opon i odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oraz częstotliwości odbierania żużla i popiołów, natomiast zapisy dotyczące organizacji systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rodzajów odpadów, których przyjęcie ma zapewnić punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie są zgodne z obowiązującymi przepisami,
- nie ustanowiono prawidłowo selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,
- nie zostały dopełnione wymogi formalno-prawne realizacji przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, tj. brak decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia,
- nie zapewniono przyjmowania wszystkich odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g. na terenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- miejsce magazynowania odpadów w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie zapewnia ochrony gruntów przed zanieczyszczeniem, a w przypadku odpadów zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie spełnia wymagań art. 43 ustawy z dnia 1 września 2015r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015r. poz. 1688),
- nie prowadzono ewidencji odpadów zbieranych na terenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- w zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za l. 2013-2016 nie ujęto odpadów zebranych na terenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za l. 2015-2016 nie zostały sporządzone w ustawowym terminie,
- nie weryfikowano oświadczeń podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnianiu wymagań określonych w art. 9 d u.c.p.g.
- nie weryfikowano sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Stary Lubotyń do podjęcia działań celem wyeliminowania stwierdzonych naruszeń,
- pouczenie o obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, na podstawie art. 180 ustawy o odpadach;
- pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie ze stanem rzeczywistym, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach.