Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 11 października 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Krasnosielc
Gmina Krasnosielc jest gminą wiejską położoną w powiecie makowskim i zamieszkałą przez 6 609 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Krasnosielc.
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są 1 raz w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w podziale na: „odpady suche” i „odpady mokre” odbierane są 1 raz w miesiącu, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz opony odbierane są 2 razy w roku;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2014-2017 „Sprawozdania Wójta Gminy Krasnosielc z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie, natomiast w roku 2013 po terminie ustawowym przedłożono sprawozdanie do marszałka województwa;
- Wójt Gminy Krasnosielc zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z Gminy Krasnosielc;
- w latach 2013-2017 corocznie sporządzano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Krasnosielc i publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Krasnosielc.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
4,7/10,0 |
21,0/12,0 |
16,9/14,0 |
13,59/16,0 |
30,15/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
100/36,0 |
-*/38,0 |
-*/40,0 |
11,8/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
5,8/75,0 |
0/50,0** |
3,32/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- w 2012r. i 2015r. Gmina Krasnosielc nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
- w 2016r. Gmina Krasnosielc nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- za 2016r. nieprawidłowo sporządzono sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,
- w okresie od dnia 1 sierpnia 2016r. do dnia 9 grudnia 2016r. Gmina nie posiadała aktów prawa miejscowego określonych w art. 4 i art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- w podjętych uchwałach w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Krasnosielc oraz w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości nie są spójne zapisy dotyczące rodzajów odpadów przyjmowanych przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- nie ustanowiono prawidłowo selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,
- nie zostały dopełnione wymogi formalno-prawne realizacji przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, tj. brak decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz dokumentów legalizujących zbieranie odpadów w obiekcie budowlanym w trybie przepisów Prawa budowlanego,
- nie zapewniono przyjmowania wszystkich odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g. na terenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- nie udostępniono na stronie internetowej urzędu gminy informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które działają na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- nie weryfikowano oświadczeń podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnianiu wymagań określonych w art. 9 d u.c.p.g.
- nie przeprowadzano kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Krasnosielc do podjęcia działań celem wyeliminowania stwierdzonych naruszeń,
- wystąpienie pokontrolne do Marszałka Województwa Mazowieckiego,
- kara pieniężna za nieosiągnięcie wymaganego w 2015 r. poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
- kara pieniężna za nieosiągnięcie wymaganego w 2016 r. poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- kara pieniężna za niezastosowanie się do wezwania, o którym mowa w art. 9r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.