Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 5 października 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Mirów
Gmina Mirów jest gminą wiejską położoną w powiecie szydłowieckim i zamieszkałą przez 3 921 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Mirów:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych odbierane są raz w miesiącu;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych odbierane są 1 raz w miesiącu, popiół 2 razy w roku natomiast meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony , odpady budowlane i rozbiórkowe 1 raz na 6 miesięcy;
- utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych powierzono podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013-2017 „Sprawozdania Wójta Gminy Mirów z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- za 2014 rok sporządzono analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Mirów z uwzględnieniem roku 2013 r. W latach 2015 – 2016 r. nie sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Mirów.
- w latach 2012-2016 Gmina osiągnęła wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania .
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
13,40/10,0 |
27,82/12,0 |
26,50/14,0 |
30,61/16,0 |
23,66/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
10,91/75,0 |
15,58/50,0** |
8,26/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odbierali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie prowadzono kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz nie weryfikowano oświadczeń podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnianiu wymagań określonych w art. 9 d u.c.p.g.
- nie weryfikowano sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nie dokonano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 r., 2016 r.,
- nie zaopiniowano projektu uchwały dotyczącego szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez państwowego inspektora sanitarnego.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące gminę Mirów do podjęcia działań celem wyeliminowania stwierdzonych naruszeń.