Komunikaty
Informacja
KOMUNIKAT MAZOWIECKIEGO WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie jakości powietrza
Ze względu na zmianę ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) oraz uchwalenie przez samorząd województwa Planów Działań Krótkoterminowych i Programów Ochrony Powietrza dla województwa mazowieckiego, które są dostępne na stronie Urzędu Marszałkowskiego w tym roku został ogłoszony przez Mazowiecki Zespół Zarządzania Kryzysowego ALERT POZIOMU I dotyczący ryzyka przekroczeń norm jakości powietrza.
Realizując obowiązki zapisane w Planach Działań Krótkoterminowych WIOŚ w Warszawie poinformował Mazowiecki Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego o ryzyku przekroczenia w 2015 roku norm jakości powietrza dla pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5, benzo(a)pirenu i dwutlenku azotu na obszarze niektórych gmin województwa mazowieckiego. W przekazanej informacji przesłane zostały tabelki, w których zostało określone jakiej gminy dotyczy ryzyko przekroczenia.
Na podstawie informacji WIOŚ w Warszawie i Planów Działań Krótkoterminowych Mazowiecki Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego ogłosił ALERT POZIOM I i wydał stosowny komunikat wraz z tabelką przygotowaną przez WIOŚ w Warszawie (dostępny poniżej), w którym określił m.in:
- prawdopodobne przyczyny przekroczeń,
- obszary na których istnieje ryzyko przekroczenia,
- wrażliwe grupy ludności,
- możliwe negatywne skutki dla zdrowia,
- zalecenia i zakazy dla ludności,
- zalecenia i zakazy dla przedsiębiorstw, właściwych zarządów dróg i samorządów.
Zgodnie z obowiązującymi Planami Działań Krótkoterminowymi obowiązują co najmniej dwa poziomy alertów (w zależności od zanieczyszczenia):
- ALERT POZIOM I – ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu,
- ALERT POZIOM II – wystąpienie przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu.
- ALERT POZIOM III – ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego substancji w powietrzu,
- ALERT POZIOM IV – wystąpienie przekroczenia poziomu alarmowego substancj w powietrzu.
Poziom alarmowy został określony jako ten, po przekroczeniu którego w wyniku krótkotrwałego narażenia mogą wystąpić od razu negatywne skutki zdrowotne.
Dla każdego poziomu alertu samorząd województwa zaproponował działania i zalecenia dla samorządów i mieszkańców.
Ogłaszane obecnie ALERTY I i II poziomu nie oznaczają, że w danym momencie lub najbliższym czasie należy się spodziewać wysokich stężeń zanieczyszczeń. Zalecają one, aby zwłaszcza osoby z grupy wrażliwej czy osoby uprawiające sport na zewnątrz były bardziej świadome, że mogą występować dni w których należy unikać wychodzenia na zewnątrz. Na bieżąco można śledzić wyniki pomiarów ze stacji automatycznych na stronie http://sojp.wios.warszawa.pl Planowany jest dalszy rozwój tego serwisu tak, aby pomóc mieszkańcom w lepszy sposób planować przebywanie na świeżym powietrzu.
Najwyższe poziomy zanieczyszczeń prognozowane są w okresie zimowym (możliwe także w okresie wczesnej wiosny i późnej jesieni).
W 2015 roku spodziewane jest przekroczenie ALERTÓW POZIOM I i II, a nie poziomów III i IV, które mogłyby nieść negatywne skutki w wyniku krótkotrwałego narażenia.
Jednocześnie informuję, że na 12 monitorowanych substancji normy przekraczane są tylko dla 4:
- dwutlenku siarki - SO2,
- dwutlenku azotu - NO2,
- tlenku węgla - CO,
- benzenu - C6H6,
- pyłu zawieszonego PM10,
- pyłu zawieszonego PM2,5,
- ołowiu w pyle - Pb(PM10),
- arsenu w pyle - As(PM10),
- kadmu w pyle - Cd(PM10),
- niklu w pyle - Ni(PM10),
- benzo(a)pirenu w pyle - B(a)P(PM10),
- ozonu - O3.
Roczna Ocena Jakości Powietrza za 2014 rok zostanie opublikowana do 30 kwietnia 2015 r. (dostępna będzie na stronie - http://wios.warszawa.pl/pl/publikacje-wios/publikacje).
Ryzyko przekroczenia norm jakości w powietrzu w roku 2015 (ALERT POZIOM I) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie określił na podstawie dotychczasowych swoich raportów (Rocznych Ocen Jakości Powietrza w województwie mazowieckim dostępnych na stronie WIOŚ w Warszawie - http://wios.warszawa.pl/pl/publikacje-wios/publikacje).
Od co najmniej 10 lat poziom stężeń, które przekraczają normy utrzymuje się na względnie podobnym poziomie. Występujące wahania w poszczególnych latach mają związek głównie ze zmieniającymi się warunkami meteorologicznymi. Są miejsca, w których widać poprawę w tym zakresie spowodowaną skutecznymi działaniami samorządu lokalnego – np. miasto Żyrardów.
W Rocznej Ocenie Jakości Powietrza dla województwa mazowieckiego za 2013 r. znaleźć można następujące wnioski :
Wnioski:
- Na większości stanowisk pomiarowych monitorujących poziomy stężeń pyłu PM10 norma dobowa została przekroczona, natomiast na żadnym stanowisku nie została przekroczona norma roczna. Wyniki analiz i oszacowań WIOŚ w Warszawie wskazują, że blisko 26% mieszkańców Mazowsza jest narażonych na zbyt dużą liczbę dni z przekroczeniem normy pyłu PM10, a ok. 8% na zbyt wysokie stężenie średnioroczne.
- Najniższy zmierzony poziom stężenia średniorocznego benzo(a)pirenu w roku 2013 odnotowano w Ostrołęce, gdzie przekraczało ono normę prawie 2-krotnie. Najwyższy poziom stężenia średniorocznego miał miejsce w Legionowie – stwierdzono ponad 5-krotne przekroczenie normy. Na wszystkich pozostałych stanowiskach pomiarowych norma również została przekroczona kilkakrotnie. Modelowanie matematyczne pokazuje, że problem ten dotyczy głównie miast i miasteczek, a obszary mniej zurbanizowane nie są narażone na przekroczenia.Wyniki analiz i oszacowań WIOŚ w Warszawie wskazują, że około 53% mieszkańców województwa jest narażonych na zbyt wysokie stężenie B(a)P.
- Na stacji komunikacyjnej w Warszawie, zlokalizowanej w Alejach Niepodległości, w 2013 r. nieznacznie spadł poziom stężenia średniorocznego dwutlenku azotu, ale ciągle jest on przekraczany. Ponadto na drugiej stacji komunikacyjnej w Warszawie (przy ul. Marszałkowskiej) również odnotowano przekroczenie NO2 co potwierdza, że problem dotyczy głównych warszawskich ulic. Wyniki analiz i oszacowań WIOŚ w Warszawie wskazują, że blisko 3% mieszkańców Warszawy zamieszkuje obszary z przekroczeniem normy dla NO2. Ponieważ normy te są przekraczane na drogach w centrum miasta, po których porusza się wielu pieszych, liczba ta może być wielokrotnie większa.
- Poziom dopuszczalny i docelowy dla pyłu PM2,5 został przekroczony we wszystkich strefach. Zarówno część pomiarów, jak i modelowanie matematyczne wskazują, że w miastach stężenia tego zanieczyszczenia są na poziomie ok. 25 µg/m3, co w połączeniu z niekorzystnymi warunkami meteorologicznymi może skutkować przekroczeniem norm.Wyniki analiz i oszacowań WIOŚ w Warszawie wskazują, że ok. 6% osób w województwie jest narażonych na przekroczenia poziomu dopuszczalnego, a 4% na przekroczenia poziomu docelowego. Należy jednak pamiętać że są to głównie obszary większych miast – przykładowo dotyczy to odpowiednio 30 i 22% mieszkańców Radomia.
- Wyniki analiz i oszacowań WIOŚ w Warszawie wskazują, że w województwie mazowieckim podstawową przyczyną przekroczeń pyłów PM10, PM2,5 i benzo(a)pirenu jest emisja powierzchniowa (emisja związana z ogrzewaniem mieszkań w sektorze komunalno-bytowym). Ważny jest również napływ zanieczyszczeń spoza województwa (w którym przeważa emisja związana z ogrzewaniem mieszkań w sektorze komunalno-bytowym), a także emisja liniowa (emisja związana z ruchem pojazdów i spalaniem paliw). Emisja punktowa pochodząca np. z elektrociepłowni to zaledwie kilka-kilkanaście procent udziału w ogólnym bilansie emisji zanieczyszczeń.