AKTUALNOŚCI 19. 03. 2013 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował kolejny raport o wynikach kontroli zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym
Podobnie, jak w latach ubiegłych, w 2012 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska prowadził kontrole podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw oraz w silnikach statków żeglugi śródlądowej. Obowiązek nadzoru nad tymi podmiotami przez Inspekcję Ochrony Środowiska wynika z ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Ustawa dokonuje przeniesienia do prawa polskiego wymagań, wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. dotyczącej redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz dyrektywy 2005/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.
Kontrole zawartości siarki w paliwie stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw polegają na:
- sprawdzeniu dotrzymywania określonych w rozporządzeniu warunków emisji, umożliwiających stosowanie ciężkich olejów opałowych o zawartości siarki większej niż 1%, np. poprzez analizę wyników pomiarów automonitoringowych lub pomiary kontrolne laboratorium WIOŚ;
- pobraniu i analizie próbek ciężkiego oleju opałowego.
Natomiast kontrola zawartości siarki w oleju stosowanym w silnikach statków żeglugi śródlądowej polega na pobraniu i analizie próbek stosowanego paliwa.
W 2012 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie przeprowadzili:
- 23 kontrole planowe instalacji energetycznego spalania paliw, w których stosowany jest ciężki olej opałowy;
- 13 kontroli planowych statków żeglugi śródlądowej stosujących olej do silników.
W wyniku kontroli nie stwierdzono przypadków nieprzestrzegania przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w tym:
- przekroczeń dopuszczalnych standardów emisji SO2 określonych w pozwoleniach posiadanych przez kontrolowane podmioty,
- zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw powyżej 1%,
- zawartości siarki w oleju wykorzystywanym do silników statków żeglugi śródlądowej powyżej 0,1%.
Na podstawie cząstkowych raportów wojewódzkich Główny Inspektorat Ochrony Środowiska przygotuje raport krajowy.