Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Mieście Kobyłka
Miasto Kobyłka jest gminą miejską położoną w powiecie wołomińskim, zamieszkałą przez 21 871 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Mieście Kobyłka:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 2 razy w tygodniu z zabudowy wielorodzinnej i 1 raz na 2 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w tygodniu z zabudowy wielorodzinnej i 1 raz w miesiącu z zabudowy jednorodzinnej;
- odpady zielone od właścicieli nieruchomości odbierane są 2 razy w tygodniu z zabudowy wielorodzinnej oraz 1 raz w tygodniu w okresie od 1 kwietnia do 31 października, a 1 raz na 2 tygodnie w okresie od 1 listopada do 30 marca z zabudowy jednorodzinnej;
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, prowadzony przez Miasto.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2017 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- Na przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta Kobyłka Burmistrz nakładał kary pieniężne za nieprzekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
- Miasto sporządzało analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2016. Analizy za 2015 r. oraz za 2016 r. zostały sporządzone w ustawowym terminie i udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta;
- W latach 2012-2016 Miasto osiągnęło wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
20,56 / 10,0 |
34,35 / 12,0 |
47,34 / 14,0 |
55,95 / 16,0 |
39,41 / 18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100,0 / 30,0 |
100,0 / 36,0 |
100,0 / 38,0 |
94,68 / 40,0 |
46,56 / 42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
31,17 / 75,0 |
9,38 / 50,0* |
0,05 / 50,0 |
1,51 / 50,0 |
0,41 / 45,0 |
*Dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289) w okresie 2013 – I półrocze 2017 r.