18.11.2016
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 18 listopada 2016 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Leszno
Gmina Leszno jest gminą wiejską położoną w powiecie warszawskim-zachodnim i zamieszkałą przez 9 431 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Leszno:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz na 2 tygodnie z zabudowy wielorodzinnej i 1 raz na 4 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej;
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
- na terenie gminy funkcjonuje mobilny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- Za lata 2012-2015 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w terminie;
- Gmina nie sporządzała corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2015. Analizy zostały wykonane w październiku 2016 r.
- Analiza za 2015 r. nie została sporządzona w ustawowym terminie i nie została udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy;
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie utworzono stacjonarnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- nie przeprowadzano kontroli w zakresie spełniania wymagań przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- nie prowadzono nadzoru nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- nie weryfikowano sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- nie występowano do prowadzących instalacje przyjmujące odebrane zmieszane odpady komunalne o podanie informacji na temat wytworzonych odpadów o kodzie 191212 i sposobie ich zagospodarowania;
- nie występowano do odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości do okazania dokumentów sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów;
- nierzetelnie sporządzono sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2014 r. i 2015 r.;
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w 2014 r. i 2013 r.;
- nie udostępniono na stronie internetowej urzędu gminy informacji o:
- miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętych przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
- zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz adresy punktów selektywnego zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów;
- w rejestrze działalności regulowanej wpisana jest spółka, dla której nie ma informacji o posiadaniu bazy magazynowo-transportowej w odległości nie większej niż 60 km od granicy gminy;
- nie dokonywano corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
- nie sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 r. w terminie do dnia 30 kwietnia 2016 r. i nie udostępniono ww. analizy na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Leszno;
- nie prowadzono ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące do m.in.:
- niezwłocznego doprowadzenia do stanu zgodnego z art. 3b ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy;
- nadzorowania realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- weryfikacji sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- wystąpienia do prowadzących instalacje, do których były przekazywane zmieszane odpady komunalne o kodzie 20 03 01 w latach 2013 - 2015, o podanie informacji na temat wytworzonych pozostałości z sortowania o kodzie 19 12 12 i sposobie ich zagospodarowania;
- wystąpienia do podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w celu okazania dokumentów sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów;
- zweryfikowania sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2013 – 2015, na podstawie otrzymanych dokumentów;
- niezwłocznego doprowadzenia do stanu zgodnego z art. 3b ust. 2 pkt 9 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez udostępnienie na stronie internetowej urzędu informacji o:
- miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętych przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
- zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz adresy punktów selektywnego zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów;
- weryfikacji spełniania wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- prowadzenia kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w zakresie spełniania wymagań;
- terminowego dokonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
- prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- aktualizacji rejestru działalności regulowanej opublikowany na stronie internetowej urzędu.
Po przedłożeniu przez Gminę informacji o sposobie realizacji zarządzenia pokontrolnego, zostanie dokonana ponowna weryfikacja, czy Gmina osiągnęła wymagane w latach 2013-2015 poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.