Aktualności
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie przeprowadził szkolenie pt.: „Nakładanie na Gminy kar pieniężnych wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Procedura zawieszania i umarzania kar pieniężnych.”
W dniu 12 października 2022 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie przeprowadził szkolenie dotyczące kar pieniężnych nakładanych na gminy z tytułu nieosiągania wymaganych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów.
Szkolenie skierowane było do wszystkich urzędów gmin z terenu województwa mazowieckiego. Łącznie informacja o szkoleniu dotarła do 314 odbiorców - potencjalnych uczestników szkolenia.
Podczas szkolenia w kompleksowy sposób przedstawiono zagadnienia związane z nakładaniem, zawieszaniem oraz umarzaniem kar pieniężnych nakładanych na gminy. Omówiono podstawy prawne związane z tym tematem, definicje i procedury wykorzystywane w przedmiotowych postępowaniach administracyjnych.
W trakcie szkolenia zwrócono uwagę na najczęściej występujące nieprawidłowości związane z gospodarką odpadami komunalnymi, konsekwencje nieosiągania przez gminy wymaganych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów, oraz możliwości usuwania przyczyn, ze względu na które wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska zobligowani są nakładać na gminy kary pieniężne.
Celem szkolenia było zmobilizowanie gmin do większej efektywności w ich działaniach z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi oraz rozpowszechnienie wiedzy o prewencyjnym charakterze przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, pozwalających gminom na zawieszenie zapłaty, a nawet umorzenie nałożonej kary pieniężnej w przypadku usunięcia przez nie przyczyn jej nałożenia. W szkoleniu wzięło udział 127 uczestników z terenu województwa mazowieckiego.